Kruszywo drogowe i budowlane
Kruszywo to surowiec, który wykorzystujemy do budowy dróg, chodników, nasypów, a także utwardzania gruntu.
Rodzaje kruszywa
Kruszywa drogowe i budowlane możemy podzielić ze względu na rodzaj surowca oraz frakcje.
W naszym regionie (Śląsk-Małopolska) najpopularniejsze jest kruszywo dolomitowe, wapienne, porfirowe oraz diabazowe. Różnią się od siebie surowcem z jakiego są pozyskiwane, a zatem kolorem i właściwościami.
Wydobyte w kopalni kruszywo przechodzi cały proces obróbki, w tym także łamania na poszczególne frakcje. Dzięki temu uzyskujemy kamień o różnej „grubości”, od pyłu, aż po duże bloki kamienne.
Podział kruszyw ze względu na frakcję
Kruszywa, które są najczęściej wykorzystywane w budownictwie oraz drogownictwie możemy podzielić na następujące frakcje:
- grysy
- tłucznie
- klińce
- mieszanki
- niesorty
- inne
Grysy to frakcja kruszyw, które posiadają stosunkowo jednorodne uziarnienie i występują w wielu odmianach. Popularne są zarówno grysy drobne 2-8 mm, które są wykorzystywane jako „wysiewka” w procesie układania kostki brukowej, jak również grysy o grubszym sortymencie, jak np. 8-16 mm, czy 16-31,5 mm, których używa się jako kruszyw ozdobnych do ogrodów, a także do pokrycia ścieżek, chodników oraz podjazdów.
Tłuczeń to sortyment kruszywa, którego wielkość zazwyczaj oscyluje w granicach 31,5-63 mm. W budownictwie drogowym oraz na prywatnych posesjach używamy go w spodnich warstwach podbudowy, ze względu na duży rozmiar poszczególnych „kamieni”. Tłuczeń to frakcja, która jest powszechnie wykorzystywana do usypywania nasypów kolejowych i zazwyczaj bezpośrednio na warstwie tłucznia są montowane podkłady kolejowe oraz szyny kolejowe.
Klińcem nazywamy kruszywo o grubości od 4 mm lub od 8 mm do ok. 31,5mm. Najpopularniejszy jest kliniec 4-31,5 mm, który ma wszechstronne zastosowanie. Może stanowić zarówno wypełnienie dla tłuczni, jako kolejna warstwa podbudowy, jak również jako wierzchnia warstwa utwardzanych powierzchni. Frakcja ta posiada szeroki zakres „grubości” kamienia, od najgrubszych, które są wielkości orzechów włoskich, do całkiem drobnych. Dzięki temu przestrzenie między poszczególnymi ziarnami są niewielkie, co przekłada się na możliwość uzyskania wysokiego współczynnika zagęszczenia.
Mieszanki i niesorty to kategoria często używana zamiennie. Zaliczamy do nich frakcje, które zaczynają się już od 0 mm, czyli od pyłu, czasem aż do 300 mm. Najpopularniejsze są mieszanki 0-31,5 oraz 0-63. W zależności od wybranej technologii oraz preferencji mogą być używane jako alternatywa dla klińców oraz tłuczni.
Ile potrzebuję kruszywa?
Zapotrzebowanie na kruszywo szacujemy podobnie jak zapotrzebowanie na piasek. Określamy objętość miejsca, w które chcemy wysypać kruszywo (np. koryto drogi, rabata), a następnie mnożymy przez ciężar właściwy. Dla kruszywa drogowego i budowlanego masa jednego 1 m3 wynosi ok 1,7-1,8 t. Oznacza to zatem, że obliczenia wykonujemy według poniższego wzoru:
m = objętość kruszywa [m3] x 1,7 [t]
Kruszywa wykorzystywane do budowy dróg zazwyczaj podlegają zagęszczaniu (ubijaniu). Według niektórych źródeł, współczynnik zagęszczenia wynosi 1,2-1,3. Oznacza to, że znając objętość potrzebnego kruszywa, jego ilość musimy dodatkowo pomnożyć przez 1,2-1,3. W przeciwnym razie, po ubiciu podjazdu, może zabraknąć kamienia.
Współczynnik zagęszczania nie dotyczy kruszyw, które nie podlegają zagęszczeniu – np. kamienie ozdobne.
Przy zamawianiu kruszywa, warto uwzględnić pewien zapas w ilości.
Czym dostarczamy?
Posiadamy dwa samochody z zabudowami samowyładowczymi (wywrotkami), którymi możemy dostarczyć kruszywo.
Renault Premium – 8t ładowności
[foogallery id=”523″]
MAN TGM – 10t ładowności
[foogallery id=”1375″]
Więcej w zakładce SAMOCHODY.
Gdzie dostarczamy?
Kruszywo dostarczamy przeważnie lokalnie, na terenie Jaworzna oraz miast i miejscowości ościennych w tym Sosnowca, Mysłowic, Dąbrowy Górniczej, Chrzanowa, Katowic, Trzebini, Oświęcimia, Libiąża, Olkusza, Bukowna, Imielina, Chełmu Śląskiego czy Tychów. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby dostarczyć kamień również w inne miejsca.
Jak zamówić kruszywo?
Aby zamówić kruszywo, należy przejść do zakładki kontakt i wybrać preferowaną formę kontaktu: telefon lub wiadomość e-mail.
Kontakt
Daj nam znać jakie kruszywo oraz jaką ilość potrzebujesz
Bezpłatna wycena
Wycenimy dla Ciebie koszt materiału wraz z dostawą
Wybór terminu
Wspólnie znajdziemy dogodny termin dostawy
Dostawa
Przywieziemy kruszywo pod wskazany adres o umówionej porze
Rozliczenie
Za materiał oraz transport zapłacisz przy rozładunku
TRANSPORT KULA Tadeusz Kula
ul. Jaracza 1, 43-600 Jaworzno
NIP 632-000-95-95
Regon 272094964
Poniedziałek-piątek: 7:00-18:00
Sobota: 7:00-13:00
© 2023 All Rights Reserved | TRANSPORT KULA | +48 604 406 172 | transportkula.pl